بازار فروش خرما
بازار فروش خرما
خرما یکی از مهم ترین تولیدات کشاورزی ایران است و بازار فروش خرما در ایران تنوع بسیار زیادی در ایران و جهان دارد. از آنجا که بازار فروش خرما نیازمند تحلیل دقیق می باشد باید قبل از ورود به این بازار مواردی مانند سطح زیر کشت خرما منطقه، نوع خرما، عملکرد محصول خرما و میزان عرضه و تضاقا را مرود بررسی قرار داد.
سالیانه حدود 7.5 میلیوت تن خرما در جهان تولید می شود. سرانه مصرفه خرما در سطح جهانی حدود یک کیلوگرم است که کشور عربستان با مصرف خرما به اندازه حدود 34 کیلو گرم بیشترین مصرف خرما را دارد و در ایران نیز حدود 10 کیلو مصرف سرانه خرما اعلام شده است.
طبق بررسی های انجام شده بازار فروش خرما ایران یا صادرات خرما ایران حدود 120 هزار تن در سال است و حدود 12 درصد از کل تولیدات خرما ایران در حال حاضر صادر می شود که این میزان فروش خرما در سطح جهان از کشوری که در جایگاه دوم تولید و پرورش خرما را دارد نیاز مند بررسی دقیق است و شاید باید شرکت های بیشتری برای بسته بندی و سورت بندی و نهایتا فروش خرما ایرانی وارد این حوزه شوند.
بر اساس آمار فائو میزان فروش خرما مضافتی بم ایران بالاترین میزان فروش خرما در ایران است. در ضمن میزان تقاضا برای فروش خرما پیارم ایران نیز بالا است.
بر اساس آمارها در سال 2000 ایران با فروش 13.4 درصد از خرما جهان در جایگاه سوم تولید خرما در جهان قرار داشته است و در سال 2011 با فروش خرما به میزان 14.1 درصد به جایگاه دوم جهان رسیده است.
همچنین در حال حاضر از نظر تولید و فروش خرما، کشور های عربستان، الجزایر، عراق و پاکستان به ترتیب در رده های بعدی فروش خرما در جهان قرار دارند. از نظر تنوع ، تولید خرما در ایران تنوع زیادی دارد و کیفیت خرما ایرانی نیز به مراتب نسبت به بسیاری از کشورهای تولید کننده جهان بیشتر است و به همین دلیل رشد فروش خرما ایران هر سال رو به افزایش بوده است.
آخرین دیدگاهها